söndag 12 september 2010

Varför har hästar så sorgsna ögon

Finns det några djur som får moderskänslor när de ser ungar av en annan art, frågade min dotter.


Nej, jag tror inte det, om det inte är så att djuret kanske har förlorat sin egen unge. Fast en gång hade jag en hund som lät en kattunge snutta på henne när hon var skendräktig. Men jag tror inte hon hade låtit kattungen snutta om hon ej varit skendräktig. (Kanske är moderskänslan bara ett utslag av egoism?)

Men hur var det med hästen vi hade, fortsatte då min dotter. Hur kom det sig att hon lät mig, som bara var ett litet barn då, borsta henne och vara inne i spiltan utan att hon rörde en fena. Men när du höll på med henne både sparkade och bet hon.

Jag tror inte att det var moderskänslor hon gav uttryck för då. Kanske hon bara förstod att du var liten och att man skulle vara försiktig med dig. Kanske det var så att hon inte kände något hot från dig. Du begärde ju inget av henne, medan jag ville få henne att göra en massa saker som hon uppenbarligen inte gillade, eftersom att hon både bet och sparkade åt mig.
Hästar är intelligenta djur. Kanske är de mer intelligenta än vi människor, eftersom de kan använda både sin kunskap och sin instinkt. Vi människor använder ju oftast bara vår kunskap. Instinkten har vi tappat på vägen genom årtusendena. Vi har också svårt att omvandla vår kunskap till visdom. Annars hade ju det varit intelligent att göra.

( Plötsligt känner jag att jag saknar en häst i mitt liv. Jag tror att jag behöver en häst att prata med då och då. Men tyvärr både kostar de för mycket och tar för mycket tid. Att rida en gång i veckan på en ridskola skulle inte ge mig något. Nej, jag behöver en häst att sköta om och att prata med.)

Tillbaka till moderskänslorna. Varför tänker jag att moderskänslan bara är ett utslag av egoism? Tjaa, varför skaffar man barn? För barnets skull eller för sin egen skull? Varför gör vissa allt, nästan, för att bli gravida, när det finns miljontals barn i världen som inte har några föräldrar och som så förtvivlat behöver en mamma och pappa? Visst finns det människor som adopterar, men det är oftast inte det första man tänker på när man planerar att skaffa sig barn. Först och främst vill de flesta ha ett eget barn som legat i min egen mage.
Nu kom jag på en till sak varför moderskänslan bara är egoistisk. Tänk på hur vissa hundraser ser ut. Det är ingen slump att till exempel mopsen har stort, runt huvud och stora ögon. Den är framavlad att se ut så, eftersom den då påminner om en bebis, och på så sätt framkallar våra moderskänslor. Att hunden sedan kan ha svårigheter med att andas eller att föda sina valpar på naturligt sätt är ju inte så viktigt för oss människor. Huvudsaken är att den är söt och har förmåga att plocka fram våra moderkänslor.

1 kommentar:

  1. Så lustigt, ett av mina tidigaste barndomsminnen är just att jag funderade på varför hästar har så sorgsna ögon. På den tiden trodde jag att det självklart berodde på att de var instängda i hagar. Fast det är kanske inte den korrekta slutsatsen?

    SvaraRadera